Woordenlijst:
hier zijn de woorden verzameld die in de Vahini's op deze
site door Sai Baba zijn uitgelegd aangevuld met
woordbetekenissen uit het S'rîmad Bhâgavatam
en Bhagavad Gîtâ.
|A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|QR|S|T|U|V|W|XYZ|
Deze
lijst in het Engels
W
- Werelden:
Zie Kosha's.
- Wereldverzakende
orde:
Er zijn vier
stadia
in het aanvaarden van de wereldverzakende
orde: 1) Kuthîcaka: men verblijft
buiten het dorp in een hutje, en wat men
nodig heeft, met name iemands voedsel, krijgt
men van huis 2) Bahûdaka: men aanvaardt
niet langer meer wat dan ook van huis: in
plaats daarvan vergaart men,
mâdhukarî, met "het beroep van de
hommels", wat men nodig heeft, met name
iemands voedsel, van verschillende plaatsen
3) Parivrâjakâcârya: men
reist over de gehele wereld rond om de
heerlijkheden van Heer Vâsudeva te
prediken en wat men nodig heeft, met name
iemands voedsel, vergaart men van vele
plaatsen 4) Paramahamsa: hij rondt zijn
preekwerk af en gaat op één
plaats zitten, strikt voor het heil van de
vooruitgang in het geestelijk leven.
- Wezen(s)
(bhutâni):
Onder 'wezens' (bhutâni) worden
verstaan de combinaties van ziel
(âtmâ),
geest en lichaam. Het lichaam is niets anders
dan het vergankelijke grofstoffelijk
omhulsel; de geest is het veranderlijke
denken, willen en voelen dat op de stof
betrokken is; de ziel is het onvergankelijke,
onveranderlijke Godsdeeltje, dat in geest en
lichaam gevangen zit, maar daaruit door
bhakti
bevrijd kan raken.
- Whitefield:
Het
dorp waar de tweede âs'ram van Sathya
Sai Baba, genaamd Brindavan ligt, ongeveer 25
km van Bangalore.
- Wonder:
een
uitzondering op de natuurwetten die ontsnapt
aan wetenschappelijke verificatie omdat het
niet naar eigen wil kan worden herhaald maar
afhankelijk is van de noodzaak van genade. Ze
vormt het bewijs van God dat een Heer kan
leveren daar, wetenschappelijk gezien,
incidenteel de macht van de
tijdconditioneringen sterker kan blijken te
zijn dan een natuurwet. Eveneens hangt de
macht van goochelaars af van het vermogen tot
manipulatie van de geconditioneerde
verwachtingen van de toeschouwers door
afleiding en de juiste timing. Dit maakt het
moeilijk te onderscheiden tussen wonderen en
herhaalbare goocheltrucs. Een andere manier
om wonderen te definiëren is ze te zien
als een verbeelding van de werkelijkheid zelf
('de werkelijkheid zelf verbeeld zich') er
bewijs van leverend dat materie slechts een
soort gedachte is.
|